Going EXP

Natur og formidling // Explore · Experiment · Experience

Kender du Falks gæstetyper?

Hvad er det vigtigste for et museum, et science-center eller en Zoo?

At formidle skarpt til stedets målgruppe.

Men stedets målgruppe tæller, uanset om der er tale om et museum, et science-center eller en Zoo, mange slags gæster. Børnefamilier, turistgrupper, ældre ægtepar, skolegrupper, yngre par, enlige m.fl. Store som små besøgende med helt forskellige behov.

Når den larmende familie med mor, far og tre unger træder ind ad døren til Zoo er det vigtigt at kende deres behov. Hvad ønsker de af stedet? Hvad gør deres oplevelse unik?

Den amerikanske professor John H. Falk har som en hjælp inddelt de besøgende i museumstyper, sin bog “Identity and the Museum Visitor Experience”. 

Der optræder i bogen fem forskellige typer:

  1. Den opdagelsesrejsende (explorers)
  2. Mellemmanden (facilitators)
  3. Oplevelsesjægeren (experience seekers)
  4. Entusiasten (professional/hobbyists)
  5. Eskapisten (rechargers)

En kort beskrivelse af de fem typer findes her og en mere humoristisk udgave findes hos Politiken, fredag den 24. september 2010.

Der er dog intet til hinder for at benytte Falks kategorisering af museumstyper på andre formidlingsinstitutioner, såsom føromtalte Zoo og Science-center, for det er de samme typer der optræder alle steder. Derfor omdøber vi Falks museumstyper til gæstetyper.

Gæstetyperne er ikke statiske, man kan være flere typer på samme tid. For eksempel kan faren der kommer med sin søn godt være både mellemmand og entusiast.

Gæsteinddelingen er et redskab til at møde de besøgende på den mest optimale måde. Både formidlingsmæssigt og de fysiske rammer. Mens mellemmanden ønsker udstillinger i børnehøjde og et legeområde til ungerne, ønsker entusiasten udstillinger med højt fagligt niveau samt rolige omgivelser med tid til fordybelse i den enkelte udstilling.

Ved at registrere gæsterne efter type, når de ankommer til stedet, kan man give den enkelte gæst hvad denne behøver. Eller man kan lade være. For det er ikke alle typer der er prioriteret lige højt alle steder. Experimentariums målgruppe er primært mellemmænd i alle afskygninger; børnefamilier, bedsteforældre, skolegrupper m.fl. Derfor er stedet ikke tilpasset for eksempel eskapister, som ganske vist kan besøge stedet, men som højst sandsynligt ikke vil finde, at stedet møder eskapistens behov. Omvendt har zoologiske haver tradition for at være et rekreativt udflugtsmål, og vil i kraft heraf tiltrække mange eskapister.

Gæstetyperne kan også bruges til at registrere om den målgruppe man satser på, er den målgruppe der besøger stedet. Hvis man satser på opdagelsesrejsende, mellemmænd og oplevelsesjægere, men det viser sig, at der er en hovedpart af eskapister der besøger stedet, må man nok til at overveje at ændre på udstillinger, fysiske rammer, markedsføring mm. for at ramme den målgruppe man satser på. Eller vælge at ændre sin vision og satse på eskapister som primær målgruppe i stedet.

Om man skal skrive en tekst til en folder, opdatere et skilt til en udstilling eller placere en bænk og en skraldespand, kan Falks gæstetyper være en hjælp.

Falk, J. H. (2009) Identity and the Museum Visitor Experience. Left Coast Press, Inc.

Skriv en kommentar

Information

This entry was posted on 2. juli 2012 by in Gæster, Gæstetyper.