Going EXP

Natur og formidling // Explore · Experiment · Experience

Formidling af miljø: Øko-logik

Øko-logik: Fordi det giver mening!

Af: Katrine Bergkvist Hansen

Bæredygtighed er et modeord for tiden. Det smager lidt af hør og helsebutikker, men er alligevel populært; både i politiske sammenhænge og hjemme ved køkkenbordet. Men bæredygtighed er langt fra hør og helsebutikker. Bæredygtig er logik. Lad os starte et andet sted og formidle hvorfor bæredygtige initiativer giver mening. For det første er noget kun bæredygtigt, hvis det også er økonomisk bæredygtigt. Ellers er det bare miljørigtigt. Hvis noget er miljørigtigt og økonomisk bæredygtigt, giver det mening. God mening. Hvis vi vil ændre danskernes adfærd til en positiv miljøadfærd, er det derfor ren logik, at starte med at formidle initiativer der giver mening. Da vi påbegyndte vores speciale om bæredygtig naturturisme startede vi med det kendte motto: ”The more you know, the more you care.” Dette motto er dog forældet. Alle undersøgelser viser, at hvis vi skal skabe adfærdsændringer er viden ikke nok. Der findes simpelthen et ”action-value gap” (som vi blogger om her), der forhindrer folk med gode intentioner i at handle. Når vi derfor vil fremme bæredygtige initiativer, må vi gribe til en revurderet version: ”Viden og værdi skaber handling!”

Hvordan skal vi så formidle natur- og miljø for at skabe værdi? Vi skal tage udgangspunkt i at skabe oplevelser der formidler løsninger, inspirerer til handling og giver befolkningen håb. Vi skal give danskerne adgang til oplevelser i natur og rekreative områder – og aktivt vise dem vejen til hvor let det kan være at skabe en bæredygtig hverdag. Vi skal fremhæve bæredygtige initiativer landet over, udskrive innovationskonkurrencer og vise danskerne hvor meget der sker og hvor let det er at være med. Vi skal skabe en bæredygtig hverdagskultur baseret på logik og vi skal vende det håbløse billede af en planet på vej til undergang. For vi kan vende bøtten. Men hvis vi skal have held til det, er vi nødt til at formidle de gode historier og ikke mindst formidle håb.

Skriv en kommentar

Information

This entry was posted on 7. november 2014 by in Adfærdspåvirkning, Uden kategori.